söndag 11 oktober 2009

Svensk fotboll och Brick Lane

London är verkligen proppat med svenskar. Man får passa sig när man säger något på gatan då både turister och utvandrare dyker upp överallt. Väldigt tätt var det igår på Sverige-Danmark-matchen vilket kanske inte var alltför konstigt. Matchen visades på en pub som heter "the Zoo" i närheten av Trafalgar Square. Det tog ett bra tag att ta sig dit trots att det hemifrån oss bara är ungefär trettio minuters promenad, delvis eftersom vi blev lurade att matchen visades på en annan klubb gratis och upptäckte inte förrän vi nöjda slagit oss ned i var sin fåtölj att det inte ens var fotboll som visades, utan rugby! Dessutom svek även Ussas lokalsinne oss vilket vi insåg väldigt sent och vi blev tvungna att fråga om vägen. Konstigt nog verkade ingen känna till en pub vid namn the Zoo vilket gjorde oss väldigt förvirrade. Inte förrän vi förklarat att vårt mål var matchen förstod några bokhandlare vi frågat om vägen vart vi skulle. Tydligen hade vi uttalat ordet Zoo som Sue. Väldigt förvirrande, tydligen.

Kul match dock på smått sunkiga the Zoo men med tråkigt matchresultat, mer nöjda var våra danska roomies.

Hur som helst, något som är bra med Londons alla svenskar är ju att det bidrar till bekvämligheter som "Absolute Swedish", en affär med svenska produkter som har alltifrån leverpastej och fil till lösgodis och såpa. Ett sortiment utvalt efter vad Londons svenskar efterfrågar till extremt otrevliga priser. När var det okej med 3 pund för bregott eller 4 pund för Kalles Kaviar?! Men roligt var det att springa på den. Jag fick ju exempelvis en lösning på det fruktansvärda trauma jag haft de senaste dagarna över att det inte finns någon färsk jäst i de brittiska butikerna. Jag hade nästan vant mig vid tanken att baka med pulverjäst.

Idag har jag hängt i Brick Lane på deras återkommande söndagsmarknad tillsammans med Fanny från min gymnasieklass och Susanna Hurtig (2) som också bor här i London. Jag förälskade mig helt i stadsdelen som är fylld av mysiga fik (som det svenska kafét "FIKA" där det exempelvis knäckebrödmackor och köttbullar serveras), små barer och second handbutiker. Marknaden bestod främst av random personer som brett ut en filt på marken där de lagt ut kläder, skivor och saker de ville bli av med för en billig slant. Väldigt mysig dag!

För övrigt inledde jag den med en joggingtur i Hyde Park för att vara lite hurtig, den blev kanske lite väl frisk då jag sprang vilse på grund av ett pågående maratonlopp som jag inte ville förvillas att vara deltagare i. Jaja, nu kan jag ju ta det lugnt ett tag utan dåligt samvete...





3 kommentarer:

  1. Snälla hedvig säg att u köpte ekorren som paddlar kanot! haha det var det roligaste jag sett även om det kanske går emot mina vegetarianfasoner att säga något sådant om ett uppstoppat djur...

    SvaraRadera
  2. Hahaha, den var (tyvärr) inte till salu, annars hade du fått den i julklapp! Fantastisk ju!

    SvaraRadera
  3. Åh, en sån Sverige-affär fanns i Paris också! Prästost för 200 kornor typ.

    SvaraRadera