söndag 8 november 2009

Mat!

Jag träffade nyss min gamla arbetskamrat från Garfunkels, Tove, som påminde mig varför jag slutade där så väl att jag blev på gott humör. Marias röst har tydligen fått tre kunder så missnöjda sedan jag slutade så de vägrat betala, vilket jag tyckte var väldigt kul. Tyvärr hade själva huvudanledningen till varför de klagade aldrig gått fram till henne då ingen vågar presentera detta för Maria. Istället hade olika servitörer fått skulden. Dock fick hon en utskällning av ett 25-årigt par som under hela sin middag fått lyssna på hur hon skällde ut en av servitriserna utan anledning. Jag föreslog att Tove ska söka på Libanesen istället, där behövs ju folk råkar jag veta... Ett miljöombyte skulle nog vara mer än hälsosamt.

På tal om hälsosamt så har jag börjat köpa mat nu igen när dricksen flödar. Halva lördagen spenderades vid London Bridge i syfte att besöka matmarknaden Borough Market där det både kan provsmakas, ätas och inhandlas delikatesser. Allt från nyflådda gräsänder till grönsaker, kryddor, vin och öl. Fantastisk god ost också för den delen.




Dessutom har jag precis upptäckt charmen med att bo med Edgware Road runt knuten; fullt av delikatessbutiker med mellanösternmat! När jag skulle gå en kort promenix till Absolute Swedish för att inhandla jäst stannade jag till i säkert fem olika butiker och köpte tahini, olika sorters kikärter och libanesiskt bröd, och idag upptäckte jag fetaste arabiska stormarknaden ett stenkast från lokala puben. Jag kom aldrig till Wait-rose.

Fint är också att alla är så hjälpsamma, vid mitt tahini-inköp påpekade affärsinnehavaren att jag valt helt fel sort, en annan burk till samma pris var tydligen much better, så jag fick byta. Dessutom fick jag förklarat för mig att om jag frös in brödet skulle det hålla längre. Wow, tänkte jag inte. Blev lite överraskad över att han också undrade över nationalitet och eventuell pojkvän, vilket trevligt kundintresse(...)!

Jaja, kul med fler valmöjligheter hur som helst, men jag vet inte hur hälsosamt mitt matintresse är…!

1 kommentar: